Mijn inschrijving aan Cairo University

Voor de Nederlands-sprekende lezers zal ik mijn vorige drie stukjes even kort samenvatten.

Het is wellicht duidelijk dat mijn inschrijving aan de Universiteit van Cairo niet echt soepel verloopt. Uiteindelijk had ik alle documenten verzameld die nodig zijn voor mijn inschrijving, maar ontbrak er op een van de documenten, mijn Diploma Supplement, nog een stempel van de Egyptische ambassade in Den Haag. Na een telefoontje met de Consulaire Afdeling aldaar, besloot ik om het document op te sturen. Zij zouden het stempelen, en terugsturen naar het Nederlands-Vlaams Instituut in Cairo. Zo gezegd, zo gedaan.

Na een paar weken was mijn post echter nog steeds niet aangekomen in Cairo. Ik begon aardig ongeduldig te worden, en belde opnieuw de Egyptische ambassade. De alleraardigste dame die ik aan de lijn kreeg verzekerde mij ervan dat ze het document hoogstpersoonlijk op de post had gedaan. Ik ging ervan uit dat het ergens onderweg kwijt was geraakt, en belde de universiteit in Groningen om een nieuw Diploma Supplement te regelen.

Vrienden hebben er uiteindelijk voor gezorgd dat alles razendsnel in Cairo aangekomen is. Iets te snel, helaas… Ondertussen, net nadat iemand het nieuwe document in Nederland op de post had gedaan, werd de oude versie namelijk alsnog bezorgd. Financieel gezien niet echt handig, maar geen grote ramp. Ik kon nu eindelijk alles regelen, dacht ik.

De decaan van de faculteit waaraan ik wil gaan studeren vertelde mij echter dat ik veel te laat was met mijn inschrijving. Hoewel ik hier vrij weinig aan kon doen, kon er toch geen uitzondering gemaakt worden. Volgend jaar terugkomen, dat was haar enige antwoord.

Gelukkig is de afdeling die mijn diploma moet goedkeuren voorbereid op vertragingen. Vandaag heb ik een formulier ingevuld dat ervoor moet zorgen dat ik gewoon kan gaan studeren, terwijl de Hoge Raad voor Universiteiten twee maanden lang mijn diploma gaat bekijken. bestuderen en gaat goedkeuren. Zoals veel mensen mij hier al verzekerd hebben, komt in Egypte uiteindelijk alles wel goed.

Leave a Reply

